نمای سنگی و نمای شیشه ای ; کدام یک برای ساختمان بهتر می باشد؟

اگر شما هم بین نمای سنگی و نمای شیشه ای تردید دارید و نمیدانید از کدام یک استفاده کنید بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید. سنگ یک متریال محبوب برای کاربردهای داخلی و خارجی ساختمان است. سنگ طبیعی که از زمین گرفته شده است، به دلیل ماهیت ارگانیک و تنوع، مورد علاقه است.این ماده همچنین ماده ای بسیار بادوام است و با انواع ضخامت ها موجود است.

سنگ‌ های طبیعی یکی از مصالح ابتدائی هستند که صدها سال برای نمای ساختمان ها استفاده شده‌ است. امروزه ساختن خانه‌ های مقاوم با محصولات طبیعی عمومیت فراوانی یافته‌ است. در این راستا، سنگ‌ های طبیعی یکی از بهترین راه‌ حل‌ های زیست‌ محیطی هستند که مزایای بسیاری برای استفاده به‌ عنوان نمای ساختمان‌ ها دارند.

نمای سنگی چیست؟

به نمایی که پوشش نهایی آن از سنگ های طبیعی تشکیل شده باشد نمای سنگی می گویند، نمای سنگی به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی که دارد و همچنین در دسترس بودن آن جزو بادوام ترین و پرکاربرد ترین نماها در کاربری های مسکونی می باشد.

اجرای نمای سنگ

مزایای استفاده از نمای سنگی :

نمای خارجی سنگی معمولا بادوام و مقام است. سنگ طبیعی بادوام و غیرقابل اشتعال است. درحالی‌ که بعضی از خانه‌ ها به مرور زمان فرو ریخته و خراب می‌ شوند، نماهای سنگی که به‌ خوبی ساخته شده‌ است تا قرن‌ ها سالم باقی می‌ مانند. شما می‌ توانید نمای ساختمان را از ترکیب سنگ‌ های ناب و اصیل بازسازی کنید.

علاوه بر این، سنگ‌ های طبیعی نیازی به تعمیر و رنگ کردن و حتی نصب روکش‌ های گران‌ قیمت ندارند. ذخیره‌ سازی انرژی (به روش یا ایده‌ ای گفته می‌ شود که در طراحی ساختمان برای مقابله با نوسانات شدید دمای داخلی ساختمان به کار برده می‌ شود.) در ساختمان‌ های سنگی به شکل عایق طبیعی است.

به دلیل اینکه سنگ‌ های طبیعی سازگار با محیط زیست هستند، ذخیره‌ سازی انرژی در ساختمان‌ های سنگی نیز به شکل عایق طبیعی است که این امر به سالم‌ تر ماندن کره زمین و حفظ انرژی آن کمک بسزایی می‌ کند. (چرا که استفاده از مصالح غیرطبیعی دیگر برای عایق سازی ساختمان‌ ها به محیط‌ زیست آسیب می‌ رساند). یک ذخیره حرارتی عظیم که در قسمت عایق ساختمان (مابین سقف) استفاده می‌ شود می‌ تواند نوسانات حرارتی روزانه را تا حد بسیاری کاهش دهد.

زمانی که دمای محیط بالا باشد، ذخیره حرارتی دمای اضافی را جذب کرده و اجازه ورود گرما به داخل ساختمان را نمی‌ دهد و برعکس زمانی که دمای محیط خارجی سرد باشد، از ورود سرما به داخل ساختمان جلوگیری میکند.

نمای شیشه ای چیست؟

نمای شیشه ای یا کرتین وال نیز به مانند سایر نماهای ساختمانی به عنوان یک دیوار یا پرده شیشه ای فضای داخلی را از فضای خارجی سوا می کند و فضای داخل را از آسیب های خارجی و همچنین از دیده شدن محافظت می نماید. فن آوری این نمای شیشه ای در نیمه دوم قرن بیستم در بازار جایی برای خود پیدا کرد و با گسترش استفاده از آنها رفته رفته نمونه و مدل های متنوعی به بازار عرضه شد.

با ورود نماهای شیشه ای که در آنها از تیغه های عمودی استفاده شده بود و همچنین برای قاب بندی ها مفید بود و بعدها با ورود نیمه قاب کردن و بعد از آن بدون قاب کردن و در سالیان جدید با ورود نمای شیشه اسپایدری رونق خاصی در استفاده از نماهای شیشه ای ایجاد شد و شفافیت نماها زیادتر گشت با تولید شدن شیشه های رفلکس به کارگیری از این گونه شیشه ها در نمای ساختمانهای آسمان خراش و برج ها متداول گشت.

مزایای استفاده از نمای شیشه ای :

نمای شیشه عایق و کنترل کننده بسیاری از صداهای محیطی است و تنوع رنگ و مدل بسیار زیادی دارد. در مقایسه نمای شیشه با دیگر نماهای ساختمانی بهتر است بدانیم که نمای شیشه نسبت به مصالح ساختمانی دیگر اضافات کمتری هم دارد.

در واقع نمای شیشه‌ ای امروزه یکی از نماهای مدرنی است که برای ساختمان‌ ها استفاده می‌شود و بیشترین کاربرد را در ساختمان‌ های اداری و تجاری داشته و کمتر برای نماهای مسکونی به کار گرفته می‌شود و در صورت استفاده از آنها در نمای مسکونی با نمای سنگ یا ترموود ترکیب می‌شود تا در کنار زیبایی که به همراه دارد محیط ساختمان نیز پوشیده باشد. با توجه به استفاده‌ این نوع نما از شیشه و آلومینیوم ویژگی‌ های منحصر به فردی را نیز به همراه دارد. استفاده از نماهای شیشه‌ ای مدرن موجب شده تا ساکنان بتوانند از حداکثر نور و روشنایی روز استفاده کنند.

علاوه بر این از دیگر مزایای استفاده از نماهای شیشه‌ ای مدرن آن است که کمک می‌کند تا ایمنی ساختمان بالاتر رفته و بنا عایق صدا نیز داشته باشد. تنوع در رنگ و جلوگیری از عبور اشعه ماوراء بنفش خورشید و استفاده از انرژی خورشید نیز از دیگر مزایای نماهای شیشه‌ای مدرن است.

و از معایب نمای شیشه ای این است که در فصل گرما به دلیل تابش مستقیم نور خورشید به داخل بنا، باعث افزایش دمای داخل بنا می‌شود و باعث می‌شود انرژی بیشتری مصرف شود، که برای برطرف کردن این عیب از شیشه‌ های رنگی و یا پرده های داینامیک استفاده کرده اند.

عیب دیگر نمای شیشه ای این است که به هنگام بارش باران و گرد و خاک، آلودگی‌ ها به نما می‌ چسبند که باعث می‌ شود زیبایی داخلی نما کاهش پیدا کند که برای رفع این مشکل از سایبان استفاده کرده‌ است. نکته قابل توجه این است که تمیز کردن نمای شیشه ای بسیار راحت می باشد، که باید هر 6 ماه یکبار نمای شیشه ای را تمیز کرد.

نمای ساختمان شیشه ای

جمع بندی :

با توجه به معرفی و بررسی کامل نمای سنگی و نمای شیشه ای انتخاب اینکه کدام یک بهتر می باشد به عهده شماست، افرادی که به دنبال نمایی بادوام و غیرقابل اشتعال و طبیعی هستند، بهتر است از نمای سنگی و افرادی که به دنبال استفاده حداکثر از نور و روشنایی هستند، بهتر است از نمای شیشه ای استفاده نمایند.

 

  جهت کسب اطلاعات بیشتر  در قسمت تماس باما و  همچنین می‌توانید سنگ ستاره سبز را در اینستاگرام دنبال کنید.

ترجمه »