سنگ نما

انواع سنگ نمای ساختمان و ویژگی آنها

نمای ساختمان از اصلی ترین ارکان هر سازه از منظر طراحی و ساخت می باشد به نحوی که در عمل نمای ساختمان شناسنامه و هویت آن سازه را معرفی می‌نماید و نشانگر ذوق و هنر مالک و سازنده است. در سال های اخیر نمای ساختمان اهمیت بیشتری پیدا کرده و نقش مهمی را در مناسبات ساخت یک بنا ایفا می‌نماید.

امروزه در بین تمام نماهایی که طراحی و اجرا می‌شوند، نمای سنگی طرفداران بیشتری دارد. یکی از دلایلی که اجرای نمای سنگی برای ساختمان‌ها با اقبال بیشتری رو به رو شده، شکوه و عظمتی است که این نوع نماها نسبت به سایر طراحی ها به بنا می افزایند.

نماهای سنگی انواع مختلفی دارند از جمله نمای مدرن، نمای کلاسیک، نمای نئوکلاسیک و … که در ادامه به تفصیل به آن ها خواهیم پرداخت.

سنگ نما

سنگ نما

سنگ های طبیعی بسیار متنوع هستند و هرکدامشان ویژگی و کاربرد خاص خودشان را دارند. در بین انواع سنگ های ساختمانی سنگ های تراورتن، گرانیت، چینی و سند استون برای نما مناسب می‌باشند. که در ادامه به کاربرد و مزایا و معایب هر کدام اشاره خواهیم کرد.

انواع سنگ ساختمانی

ویژگی های سنگ نما

1 – سنگ نما باید در برابر شرایط جوی مانند سرما،گرما و اشعه UV خورشید مقاوم باشند.

2 – سنگ نما باید جذب آب کمی داشته باشد؛ زیرا سنگ نما نباید هنگام بارندگی آب جذب نماید.

 زیرا در شهرهایی مثل شهر تهران که آلودگی هوا و ذرات معلق از مقادیر بالایی برخوردار است، بارندگی باعث می شود که آب باران با ذرات معلق هوا ترکیب شده و باران های اسیدی را پدید آورد، که این باران‌ها بر روی سنگ های با جذب آب بالا تاثیر می‌گذارد.

3 – سنگ نما باید مقاومت سایشی خوبی داشته باشد.

4 – سنگ نما باید با ملات چسبندگی لازم را داشته باشد؛ در غیر اینصورت سنگ از بدنه نما جدا می‌شود و باید از گیره اسکوپ به هنگام نصب سنگ استفاده نمود.

5 – سنگ نما نباید ترک داشته باشد، از مواد رنگی در فرآیند تولید سنگ استفاده نشده باشد.

سنگ تراورتن

 سنگ نما تراورتن

سنگ تراورتن یک سنگ آهکی است که حاصل ته نشین شدن رسوبات کربنات کلسیم در چشمه های آبگرم و یا غارهای آهکی است. ایران بیشترین تنوع رنگی و بیشترین میزان منابع سنگ تراورتن را در دنیا داراست. سنگ های تراورتن دارای خلل فرج هستند و در رنگهای سفید، کرم، بژ، خاکستری، قرمز و قهوه ای وجود دارند. سنگ های تراورتن هر چه قدر روشنتر و دارای تخلخل کمتری باشند از مرغوبیت بیشتری برخوردار هستند. سنگ های تراورتن در اجرای نماهای کلاسیک و مدرن کاربرد دارند.

ویژگی های سنگ تراورتن

• سنگ تراورتن رنگی ثابت دارد و در برابر اشعه UV خورشید تغییر رنگ نخواهد داد.

• سنگ تراورتن دارای خلل فرج است که باعث میگردد چسبندگی خوبی با ملات داشته باشد و سنگ از نما جدا نمیگردد.

• سنگ تراورتن تنوع رنگی خوبی دارد و میتواند سلیقه های زیادی را پوشش دهد.

• سنگ تراورتن نسبت به سایر سنگ ها سبک تر است. و سازه سبک تر خواهد شد.

• سنگ تراورتن برای کلیه آب و هوا و شرایط جغرافیایی مناسب است و در برابر سرما و گرما مقاوم است.

• سنگ تراورتن نرم برش است و می توان انواع سنگ های حجمی و ستون ها و سر ستون ها را با سنگ تراورتن حجاری کرد و در نمای ساختمان استفاده کرد.

سنگ نمای گرانیت

سنگ گرانیت یک سنگ آذرین است که از سرد شدن مواد مذاب آتشفشان ها تشکیل شده است. سنگ گرانیت با توجه به مواد تشکیل دهنده اغلب بصورت دانه دانه و در رنگهای سفید، سبز، صورتی، سیاه و قرمز به طور متغیر موجود است. سنگ های گرانیت مقاومت بسیار بالایی دارند و از آن برای نمای ساختمان و کف سازی محیط های صنعتی و پر رفت و آمد و … استفاده می شود.

 سنگ گرانیت در نماهای مدرن مخصوصا اداری و تجاری کاربرد دارد.

سنگ گرانیت

ویژگی سنگ گرانیت

• سنگ های گرانیت از چگالی بالایی برخوردارند و در برابر ضربه و فشار مقاومت بالایی دارند.

• سنگ های گرانیت ساب پذیری خوبی دارند و از مقاومت سایشی بالایی برخوردارند.

• اکثر سنگ های گرانیت در برابر سرما، گرما، جذب آب و اشعه UV خورشید مقاومند.

• سنگ های گرانیت چسبندگی خوبی با ملات ندارند و می بایست به هنگام نصب در نما از گیره اسکوپ استفاده نمود.

سنگ سنداستون

سنگ نمای سند استون

سند استون یا همان ماسه سنگ، سنگی است آهکی که از کانی های بسیار کوچک که به مرور زمان در اثر رسوب‌گذاری و تحت فشار قرار گرفتن متراکم شده اند، تشکیل می شود. سنگ سند استون با توجه به نا خالصی های کانی ها، رنگهای متنوعی دارند؛ ولیکن در ایران سند استون از تنوع زیادی برخوردار نیست و فقط سند استون طرح چوب محلات موجود می‌باشد که اغلب در رنگهای خاکستری و زرد مایل به قرمز هستند.

ویژگی های سنگ سند استون

• سنگ سند استون به دلیل داشتن ساختار ماسه ای ساب پذیر نیست و اغلب بصورت نسابیده ، بوش همر و یا بادبر در نمای ساختمان استفاده می کنند.

• سنگ سند استون جذب آب بالایی دارد و استفاده از آن در نمای ساختمان های واقع در مناطق مرطوب مناسب نیست.

• سنگ سند استون در برابر سرما، گرما، نور خورشید و باد مقاوم است.

• سنگ سند استون با ملات چسبندگی خوبی ندارد و به هنگام نصب در نمای ساختمان باید از گیره اسکوپ استفاده نمود.

• سنگ سند استون مقاومت خمشی کمی دارد و سریع خم می شود.

سنگ نمای چینی (کریستال)

سنگ چینی یا سنگ کریستال در واقع همان سنگ مرمریت است که دانه بندی ریزتری دارد و از بلور های سفید و خاکستری تشکیل شده است. علت اینکه سنگ کریستال را سنگ چینی می نامند بخاطر این است که به هنگام ضربه زدن به سنگ چینی، صدای چینی از آن ساطع می شود. سنگ چینی معمولا به رنگ سفید، خاکستری مایل به آبی است. استفاده از سنگ چینی در نمای ساختمان از دیرباز رایج بوده است. اما بدلیل عدم تنوع رنگ در بین سنگ های چینی استفاده از آن در نما کمتر شده است. امروزه بیشتر از سنگ چینی در نماهای مدرن استفاده می‌شود.

سنگ چینی

ویژگی های سنگ های چینی

• سنگ چینی چسبندگی خوبی با ملات دارد.

• سنگ چینی جذب آب پایینی دارد و در برابر باران های اسیدی مقاوم تر است.

• سنگ چینی در برابر سرما، گرما و نور خورشید مقاوم است.

از میان سنگ های مناسب برای نمای ساختمان سنگ تراورتن بدلیل مقاومت بالا، چسبندگی خوب با ملات و تنوع رنگی زیاد بیشترین استفاده را دارد.

جهت آشنایی بیشتر با سنگ نما و انواع سنگ های ساختمانی به همراه آنالیز و کاربرد آنها و سنگ های مشابه به سایت صنایع سنگ معدنی ستاره سبز  www.gsstone.ir مراجعه نمایید.

ترجمه »